Island – okružná cesta za 11 dní – 1. časť

Island – krajina ľadu a ohňa. Tento rok sme si splnili veľký cestovateľský sen. Aké sú naše dojmy? Len máloktorá krajina sa môže pochváliť takým prírodným bohatstvom. Chceli sme vidieť vodopády, dychberúcu prírodu, sopky, ľadovce… Toho všetkého sa nám dostalo vrchovato. Na Islande sme strávili jedenásť dní. Čo sme na Islande zažili a videli? Môžete sa dočítať v nasledujúcom článku plnom informácií a fotografií z našej cesty. Článok je kvôli prehľadnosti rozdelený na dve časti. V tej prvej sa dozviete o zaujímavostiach južnej časti ostrova.

Odlietali sme z Prahy spoločnosťou ČSA o 21:55, do Keflavíku sme prileteli okolo polnoci (na Islande je posunutý čas o dve hodiny dozadu, let trval necelé 4 hodiny). Veľmi sme ocenili zavedenie priameho spoja z Česka. Cenu sme síce nevychytali (cca 7400 Kč na osobu s batožinou), ale nemusieť sa ťahať s ťažkými kuframi po iných mestách a letiskách bolo na nezaplatenie. Výhodou ČSA bolo aj to, že sa v rámci letenky Economy Plus okrem príručnej batožiny dala vziať aj menšia príručná taška.

Keflavík má rušné medzinárodné letisko, kde sa to hemžilo množstvom ľudí aj po polnoci. Musíte sa pripraviť na to, že čakanie na batožinu môže byť dlhé. My sme čakali viac ako pol hodinu. Aspoň sme však využili čas na nákup minerálky a piva. Pivo sa dá za rozumnú cenu obstarať v obchodíku susediacom s výdajnými pásmi na batožinu.

Auto sme si rezervovali cez internet u spoločnosti Icerental 4×4 (Link), čím sme sa vyhli dlhým radám, ktoré mali populárne požičovne priamo na letisku. Čakanie mohlo byť aj na hodinu! Požičali sme si terénne auto Dacia Duster 4×4. Na letisko nás prišiel vyzdvihnúť jeden z pracovníkov, odviezol nás na dané miesto, kde sme vyplnili potrebné dokumenty a prevzali vozidlo.

Na nasledujúcej mape sme pridali všetky naše zastávky počas prvých 4 dní. Môžete si rozkliknúť vľavo hore zoznam zastávok rozdelený do jednotlivých dní alebo zobraziť aj trasy.

Juh Islandu

Deň 1

Po vyzdvihnutí auta sme konečne vyrazili do kempu Gardur, ktorý sa nachádzal niekoľko kilometrov od letiska pri brehu mora pod starým majákom. Miesto nevyzeralo (a ani nevoňalo) veľmi vábne, ale boli sme takí unavení, že sme z posledných síl rýchlo postavili stany a uložili sa ku krátkemu odpočinku.

Blue Lagoon

O desiatej ráno sme mali naplánovanú návštevu najznámejšieho islandského kúpaliska Blue Lagoon. Po náročnej noci sme sa tešili na odpočinok v teplej vode s vysokým obsahom kremičitých solí. A samozrejme i na masku z kremíkového bahna, pre ktorú si môžete doplávať k Silica baru. Odporúčam prísť na kúpalisko v priebehu rána, alebo dopoludnia, neskôr už býva bazén dosť preplnený. Na kúpanie podľa mňa stačia štyri hodiny. Na nasledujúcom videu si môžete pozrieť, ako vyzerá návšteva Blue Lagoon: https://www.youtube.com/watch?v=NmTyAUBY1U8. Po štvorhodinovom oddychu sme ešte podnikli malú prechádzku v okolitej krajine porastenej machom.

Reykjavik

Večer sme vyrazili spoznávať hlavné mesto Reykjavík. Prešli sme sa ulicou Laugavegur s množstvom obchodov a jednou z bočných uličiek sme sa dostali ku kostolu Hallgrímskirkja. Interiér kostola je jednoduchý, pozadiu ale dominuje pôsobivý organ s mohutnými píšťalami.

Veľmi nás zaujali aj streetartové maľby, ktorými sú ozdobené domy v meste.

Ďalej sme sa vydali k pobrežiu, kde sa nachádza zaujímavý monument s názvom Sun Voyager („Slnečný cestovateľ „), pripomínajúcim vikingskú loď. V skutočnosti je však socha oslavou Slnka a jeho sily, je symbolom slobody, nádeje a pokroku. Neďaleko sa nachádza Harpa – kultúrno-spoločenské centrum postavené z množstva sklenených tabúľ.

Deň 2

Na druhý deň sme si prešli tzv. Golden Circle (aj Zlatý okruh, Zlatý trojuholník a pod.). Hovorí sa, že kto nenavštívil tieto miesta, ako keby na Islande ani nebol. Aspoň tak to tvrdí jedno z lákadiel pre turistov.

Thingvellir

Ako prvý sme navštívili narodný park Thingvellir. Pozor na parkovanie v blízkosti tohto miesta! Keď sme prichádzali v smere od Reykjaviku, natrafili sme na obrovské parkovisko. Cena za parkovanie bola veľmi vysoká, preto sme ďalej pokračovali v ceste. O 2-3 minúty sme natrafili na bezplatné parkovisko odkial vedie chodník k tunajším zaujímavostiam.
Thingvellir je významným miestom hneď z dvoch dôvodov. Nachádza sa tu zlom medzi eurázijskou a severoamerickou litosferickou doskou a navyše tu zasadal starobylý islandský parlament Althingi. Prechádzka v týchto miestach bola príjemná, cesta parkom je vytvorená z drevených dosiek a na jej konci vás čaká malebný vodopád Öxaráfoss.

Strokkur a Geysir

Približne hodinu jazdy autom od Thingvelliru sa nachádza geopark Geysir. Zaujala nás okolitá krajina, ale najmä gejzír Strokkur (v preklade maslový sud), ktorý každých 3-5 minút vystrekuje vodu do výšky asi 30 metrov. Neďaleko sa nachádza aj pôvodný Geysir, ktorý dal meno všetkým ostatným gejzírom na svete, ten však v súčasnosti vykazuje len veľmi malú aktivitu.

Gullfoss

Nenechali sme si ujsť ani vodopád Gullfoss. Jediné, čo nám trochu kazilo zážitok, boli turisti. Nielenže sme mali problém vôbec zaparkovať, ale bolo náročné urobiť aspoň pár dobrých fotiek, lebo na výhliadkach sa tlačilo množstvo ľudí a nebolo skoro možné postaviť tu stojan s fotoaparátom.

Landmannalaugar

Večer nás čakal presun na islandskú Vysočinu k Dúhovým horám. Asfaltovú vozovku čoskoro vystriedala štrková cesta. Island trochu vyskúšal našu trpezlivosť. Terén bol zo začiatku veľmi kamenistý a ťažko zjazdný, na vozovke bolo veľa dier. Ale keď sme uvideli prvé farebné kopce Dúhových hôr, vedeli sme, že to stálo za to!
Tesne pred cieľom nás ešte čakalo prebrodenie rieky autom, aby sme sa dostali do kempu. Našťastie voda nebola hlboká a videli sme, ako to úspešne zvládlo iné terénne auto. To nám dodalo odvahu, aby sme skúsili prebrodiť tiež.

Kemp bol priestranný, nebolo však ľahké nájsť miesto pre stan, lebo pôda bola na mnohých miestach podmáčaná. A pozor aj na nočné teploty na Landmannalaugare. V noci bolo v stane veľmi chladno, teplota klesla skoro k nule.

Deň 3

Landmannalaugar

Po nie zrovna príjemnom nočnom zážitku však nastal pekný deň a krátko po raňajkách sme sa vydali na okružnú túru po okolitých kopcoch. Až na počiatočné prudké stúpanie nebol výstup náročný, stúpalo sa do výšky 943 m n. m. Väčšinou sa šlo po hrebeni, až pri schádzaní dolu prudkým kopcom sa nám dosť šmýkalo po sypkej ílovitej pôde. Počasie nám na túre pomerne prialo, ale po tom, čo sme dojedli obed, začal sa od hôr zdvíhať vietor a videli sme postupujúce dažďové oblaky. Poveternostné podmienky sú na Islande naozaj nevyspytateľné. O tom sme sa mohli presvedčiť už v nasledujúcich dňoch.

Seljalandsfoss

Za výdatného dažďa sme sa po štrkovej ceste vrátili z Landmannalaugaru na okružnú cestu, aby sme si pozreli ďalšie nádherné vodopády južnej časti ostrova. K obom je veľmi dobrý prístup, pri jazde autom ich bolo možné zbadať už z diaľky. Pri vodopáde Seljalandsfoss sme sa nevyhli platbe parkovného (700 ISK). Vodopád však stojí za to. Je súčasťou ľadovcovej rieky Seljalands a padá zo 60 metrov vysokého brala. V blízkosti sa nachádzajú aj dva menšie vodopády. Unikátny je v tom, že poza jeho vodnou oponou sa dá prechádzať. Teda ak sa nebojíte zmoknutia…. Inak si so sebou pre istotu vezmite pršiplášť. Vietor je totiž v týchto miestach vašim najväčším nepriateľom.

Skógafoss

O niečo ďalej sme sa zastavili pri mohutnom Skógafosse, ktorý patrí k najväčším vodopádom na Islande. Je široký 15 metrov a padá z výšky 60 metrov. Po prudkom kovovom schodisku sme sa dostali až ku korytu rieky Skóga, ktorej je súčasťou. Tam sa nám naskytol pohľad na ďalší krásny kaskádovitý vodopád.
Blízko Skógafossu sa nachádza aj kemp. Samozrejme, cena za prenocovanie bola predražená, ako to už v blízkosti rôznych turistických atrakcií býva. Preto sme v hľadaní nocľahu pokračovali smerom na Vík.

Deň 4

Reynisfjara

Stanovali sme v peknej lokalite priamo v mestečku Vík. Ráno nás zobudilo bubnovanie dažďa. Stany sa nám podarilo zbaliť až po desiatej, keď prestalo pršať. Vybrali sme sa na čiernu pláž Reynisfjara so zaujímavými skalnými útvarmi zvanými Reynisdrangar. Bolo tu krásne, dalo by sa tu prechádzať aj celý deň. Na skalách hniezdili alky (po česky papuchalky, anglicky puffin), boli však príliš vysoko a nedali sa pozorovať zblízka.

Dyrholaey

Vrátili sme sa o pár kilometrov späť do rezervácie Dyrholaey, kde na vrchole skalnej steny alky hniezdili a dalo sa k nim priblížiť viac. Priestor pre zvieratá bol odhradený, aby boli chránené pred turistami. Dlho sme si však výhľad na more ani na alky neužili, lebo čoskoro sa prihnal silný dážď, ktorý nás prinútil nasadnúť do auta a pokračovať v ceste.

Fjathrargljufur

Dažďu sme úspešne unikli a dostali sme sa až do geoparku Fjathrargljufur, ktorý tvorí úzky kaňon formovaný divokou islandskou riekou. Dá sa tu podniknúť asi polhodinová vychádzka až k vodopádu nachádzajucom sa v hornej časti kaňonu.

Dverghamrar a Svartifoss

V blízkosti sa nachádza malý geopark Dverghamrar so zaujímavými hexagonálnymi útvarmi a výhľadom na vodopád Hamrafoss. Podvečer sme sa ešte vydali na krátky výstup k vodopádu Svartifoss.

Jökulsárlón

Neskoro večer sme sa dostali k ľadovcovej zátoke Jökulsárlón. Aj keď boli do modra sfarbené ľadovcové kryhy fascinujúce, chlad nás rýchlo zahnal naspäť do auta. Chceli sme nájsť vhodný kemp na prespanie, s tým, že sa ráno k zátoke vrátime. Keď sa nám však ani po dlhej dobe nedarilo nájsť kemp, vrátili sme sa a noc sme strávili pri ľadovcovom jazere. Cítili sme veľkú únavu, bolo krátko pred polnocou, navyše sme v zátoke videli rozložený jeden stan. Preto sme sa rozhodli prenocovať tu, aj keď je to nelegálne. Ráno nás prišiel na nezákonné stanovanie upozorniť aj jeden z pracovníkov turistického centra. Našťastie sme vyviazli len s napomenutím… Pokuty za nelegálne kempovanie bývajú na Islande dosť vysoké.
Ale vďaka tomu, že sme v zátoke prespali, mohli v skorom rannom svetle vzniknúť nasledujúce krásne snímky….

Južná časť Islandu je fascinujúca, ale zvyšok ostrova rozhodne v ničom nezaostáva. S rozprávaním o severnej časti ostrova a západných fjordoch pokračujeme v článku Island – okružná cesta za 11 dní 2.časť.

Pokiaľ vás náš článok zaujal, budeme radi za prípadnú spätnú väzbu. Poteší nás, ak niekoho k ceste na Island inšpirujeme. V prípade, že by ste chceli poradiť ohľadom plánovania roadtripu, napíšte nám do komentárov, alebo pošlite správu na našu facebookovú stránku Cestovná mánia.

Text: Klaudia Schery
Foto: Miroslav Schery

5 thoughts on “Island – okružná cesta za 11 dní – 1. časť

1. Nádhera! krásně napsané a úžasné fotky!!! Tak teď jste nás teda nažhavili, tolik se tam chceme podívat…

1. Ďakujeme. Rozhodne musíte na Island ísť, je tam veľa miest, ktoré by mal človek vidieť aspoň raz za život.

2. Ahojte 🙂 chcem sa spýtať ako ste riešili ubytovanie resp. spanie. Stany, autá, ake miesta? Nie je to problem? vdaka

1. Ahoj. Chceli sme ušetriť, tak sme okrem jednej noci prespávali pod stanom. Boli sme cez leto, tak to nebol problém (teploty v noci 10-15 stupňov). Kempy sú pomerne časté, my sme si asi polovicu vyhliadli dopredu pred cestou a druha polovica bola podla našej aktuálnej polohy keď sa začalo stmievať. Cena za osobu na noc je cca 1000-1500 ISK. Naše zastávky v kempoch je možné si prezrieť na mapách v článkoch. Po kliknutí na konkrétny kemp sa zobrazí naše stručné hodnotenie. Auto sme zajednávali 3-4 mesiace dopredu a 4×4 lebo sme chceli ísť na Landmannalaugar. Ostatné miesta na našej trase sú dostupné aj normálnym autom. Auto 4×4 nás vyšlo asi najdrahšie z celého pobytu, ale rozpočítalo sa to na 4 osoby, takže to nebola až taká pálka.